söndag 2 november 2014

Lyx på ledighetens sista dag

Ikväll avrundar vi vår fyradagarsledighet med lite extra lyx; ostbricka för oss båda, men Formel 1-lopp på TV för Ola och sländspinning av gotlandsull för mig. Jag spinner gotlandsullen entrådig och navajotvinnar den sedan direkt tretrådig och får således tretrådigt garn direkt på sländan. Det är en väldigt rolig (och genialisk!) teknik, men tidskrävande eftersom jag måste stanna upp och vinda upp det entrådiga garnet på högerhanden och sedan dra det genom en ögla med hjälp av vänsterhanden innan tvinningen. Säkerligen hade det gått snabbare att spinna allt garn entrådig först, och sedan navajotvinna allt i ett svep sedan, men det är väldigt roligt att göra såhär och då får det väl ta sin tid tänker jag. Dessutom är det här ull som jag själv har kardat, vilket är extra roligt. Jag har bara 50 gram av gotlandsullen, men jag tänker att det nog borde räcka till ett par muddar så småningom. Mjuk och fin ull är det sannerligen!

Ikväll har jag lagt en liten beställning hos YlloTyll på lite Eskimogarn. Min kompis Evelina vill gärna ha en ny mössa, och det ska hon givetvis få. Hon har tidigare fått världens förmodligen varmaste mössa och en mer sober grå variant med flät- och spetsmönster, så jag har vanan inne att sticka mössor åt henne. :) Annars fortsätter jag med min trilskande julklappsstickning för närvarande. Nu trilskas den betydligt mindre, och jag hyser till och med en vag förhoppning om att det ska bli bra. Den ska få hänga med som pendlarstickning under kommande arbetsvecka, så förhoppningsvis är den klar till nästa helg om jag inte somnar alltför mycket på tåget.

Inga kommentarer: