lördag 5 juli 2014

Återställer brygghuset till sin forna glans

Den här veckan har gått i renoverandets tecken. Vi har ju flera små byggnader på vår tomt, och ett av dem är ett kombinerat förråd och garage. Eller garage och garage, det skulle på sin höjd rymma en Volkswagenbubbla med lite god vilja, så allt vi har i det är lite virke och en hylla för sågar, skruvar och raspar och sånt. Det som vi har haft som ett förråd för skräp (och där står även vår vattenpump) som vi inte har orkat åka till återvinningscentralen med är ursprungligen ett gammalt brygghus som använts för tvätt och dylikt. (Och ärligt talat, det mesta av skräpet där inne är sådant som den förre ägaren av huset lämnat kvar, och med tanke på att vi flyttade in 2008 så förstår ni att vi har negligerat det länge.) Det utrymmet har vi nu röjt ut och börjat renovera. Vi har lagat de stora hålen i golvet med betong, murat igen hålen i murstocken som fanns där och även lagat en del sprickor etc. i murningen i väggarna. Vi har även murat en sockel som ska tjäna som grund för en extra kyl och frys. Dessutom har vi idag börjat sätta fräscha skivor på väggarna, så det kommer snart att vara ett fullständigt användbart rum för oss att göra olika typer av projekt i och dessutom blir det ett bättre och mindre skräpigt tillhåll för vattenpumpen. Dessutom, en frysbox och en extrakyl behövs, för vi har bara små sådana inne i boningshuset och vi gillar ju att safta och sylta och baka... Lite av poängen med att odla en massa bär och grönt är ju att inte behöva äta allt på en gång, utan även ha möjlighet att förvara lite till vintern. :)

När vi inte har slitigt med bruk och murslev har jag stickat på min hemliga stickning. Den är halvklar nu och börjar ser riktigt lovande ut! Nej, jag har fortfarande inte fått upp någon info av vikt på Ravelry, och ska det fortsätta i den här takten är den både färdigstickad och färdigbloggad här innan jag har lyckats med Ravelryuppdateringen. Dessutom har jag beställt mig ett par nystan Opalgarn från Garnkorgen, som har 20% rea så sådana just nu. Jag slog till på de enfärgade i två väldigt lugna nyanser; antracitgrått och kamelfärgat. Det gråa ska bli ett par sockor till Ola under hösten tänkte jag, han har mest tokrandiga sockor och skulle sannolikt uppskatta ett par mer sobra också. Vad sin ska bli av det kamelfärgade vet jag inte än, men det ger sig nog. Världen är ju full att fina sockmönster!

2 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Det var inget litet sommarprojekt.

Blenda sa...

Visst är det härligt att få göra något "riktigt" ibland (sa kontorsråttan)...! Och så blir det ju fint sen och det är ju alltid något att sträva efter!