måndag 28 juli 2014

Andra halvan av juli

Idag har en teletekniker varit ute hos oss, och följt telefontråden ca 60 m från huset. Där stod en telefonstolpe, och i den stolpen fanns felet som gjorde att vi inte hade varken hemtelefon eller nät som fungerade tillfredsställande. Det var någon form av fördelningsdosa som skadats av väder och vind och som glappade och gjorde att vår telefonkontakt sviktade. Eller som reparatören sa, "det här är en av de trasigaste jag har sett under mina sju år i yrket". Han sparade till och med delen han ersatte som kuriosa... Förhoppningsvis ska telefon och internet fungera bättre framöver nu.

Nu får jag ju försöka återberätta juli månad sådär i efterhand i form av bilder...

Min mamma Mimmi var på besök när jag fyllde år i mitten av juli, och då passade vi på att fira att även hon kommer att fylla år (jämna 65 år, hur ojämnt det än är). Det gjorde vi genom en tur på Österlen där vi fikade på Kaffestugan Annorlunda, stod stilla i bilkö utanför marknadsplatsen i Kivik (vi hade inte tänkt på att det var marknad den dagen och missade därmed det tänkta Simrishamnsbesöket helt), åt lunch på Brösarps Gästgiveri och gjorde en liten sight-seeing-tur i Brösarps kyrka.


På Annorlunda serveras sju sorters kakor och kaffe, och du får äta hur mycket kakor du vill... Det gjorde jag.



Mimmi kaffar.



Brösarps kyrka.


Ola läser en informationsbroschyr om kyrkan när vi väntar på maten på Brösarps Gästgiveri.


Vill du äta klassisk, god mat i fin miljö rekommenderar jag verkligen gästgiveriet! Se bara till att boka bord, det kan vara rätt mycket folk i högsäsong.

Trädgården har blommat och sakta torkat i julihettan...


Daglilja i persikonyanser



Stjärnflocka med vänner



Skördesäsongen för bondbönor har börjat!


Och så har några av byborna flugit luftballong. Jag var inte en av dem, eftersom jag förutom att lida av klaustrofobi också är sinnessjukt höjdrädd... Men det såg fint ut i kvällssolen när de flög förbi!


Den uppmärksamme bloggläsaren noterar givetvis min tvättvinda i bildens nedre vänstra hörn...


De senaste dagarna har vi mest tagit det lugnt i den galna sommarvärmen (förutom när jag har fört en hård kamp mot röda hönskvalster, men det kan jag berätta om en annan gång). Den enda samhällsinsats jag har gjort idag är att jag har varit och klippt mig, så nu ser jag dessutom ut som folk igen. Frisören (som för övrigt var en väldigt trevlig kvinna från Los Angeles) berättade för mig att min hårfärg kallas för "strawberry blonde" over there. Det låter ju lite sötare än uttrycket jag använde för att beskriva min hårfärg när jag var liten; orange. ;)

Så, det är väl det som har hänt under andra hälften av juli månad och som inte är stick- och ullrelaterat. De sakerna tar vi nästa inlägg. :)

Inga kommentarer: