söndag 5 januari 2014

2013 års fyra toppar och 2014 års fyra mål

Jag har funderat lite på om jag ska skriva en årskrönika för 2013 års stickning eller inte. Jag vet inte om jag har så mycket att säga direkt (jag har sett många bloggar som har sammanfattat händelser månad för månad, men skulle jag göra det skulle varje månad se ut typ "jag är trött, jag stickar sockor, jag har tusen tankar om projekt jag inte hinner realisera" och hur kul är det?), men det finns några höjdpunkter som har stuckit ut från den allmänna stickningen (dvs sockstickning halvt i sömnen) och som är värda att nämna som extra roliga stickningar under 2013:

* Den oväntade halskragen
* Tröjan med flerfärgsstickat ok
* Sjalen Ingrid
* De randiga återbrukade vantarna



Den oväntade halskragen är så ohyggligt cool av den anledning att jag själv har har spunnit det ljusbruna alpackagarnet på slända! Sländan fick jag i födelsedagspresent av Ola och den är så fin så fin (han med för den delen!). Spinna är något jag vill göra mycket, mycket mer under 2014 - här finns massor av kul att lära sig! Jag är jättestolt över halskragen och den är mjuk och skön att ha på sig.



Tröjan med flerfärgsstickat ok var jätterolig att sticka och jag har verkligen använt den hur mycket som helst under hösten och nu under vintern. Den är precis lagom tjock för att värma ordentligt, men tillräckligt tunn för att passa bra under jackor och som lager-på-lager med andra kläder. En klar hit!



Sjalen Ingrid har jag också använt tokmycket sedan den blev klar och jag älskar den! Färgen är perfekt, den är fin och den var härligt meditativ att sticka.



De återbrukade vantarna var januariutmaningen i Kamillas stickutmaning 2013, och något som var väldigt roligt att sticka. Att göra om något som inte längre passade till något som blev användbart var kul och inspirerande! Jag under året klurat ut fler sådana projekt, men ännu inte tagit tag i dem.

Så, har jag då någon plan för 2014 års ulligheter? Ja, faktiskt. Inga nyårslöften, för sådana bryter jag i samma sekund som jag uttalar dem, men en plan. Jag vill slutföra de tre ännu ej slutförda stickningar som på modernt stickspråk skulle benämnas som UFO:n, dvs stickningar som inte är klara och som det var länge sedan man stickade på. Här återfinns:

* Vantarna Törnen efter mönster från YlloTyll. De är flerfärgsstickade, jätteroliga att sticka och grymt snygga och jag har 1½ vante klar. Det är bara trams att den sista vanten inte är klar, men det har kommit andra stickningar emellan mig och Törnen mest hela tiden.
* En liten stickad väska i tokrandigt. Stickningen är klar, nu återstår att sy ihop och fästa trådar samt sy fast handtag. Återigen, inget stort projekt, men sådant som bara inte blir gjort.
* Sjalen First Fall Mystery Shawl som var mysteriestickningen som jag deltog i under hösten. Jag har sista ledtråden kvar, och av outgrundliga skäl har den inte blivit färdigstickad. Synd, för jag vill använda den och sjalen blir jättefin!

Så, att bli klar med dessa tre vore ett bra mål för året. (Jag har förstått att det är ovanligt för en stickerska att ha så få UFO:n, men bara dessa gör att jag känner mig obekväm.) Ett annat mål är att spinna mer på min slända och att testa olika sorters fibrer. Än så länge har jag bara spunnit alpackan som nämns ovan, och spelsaufårull, så det finns ju en hel ullig värld att upptäcka! :) Ett tredje mål är att sticka upp de garner jag har skaffat mig i syfte att sticka koftor/tröjor/överdelar av. Om jag räknar rätt utan att gräva i garnförrådet tror jag att jag har fem planerade överdelar av olika stuk. Som sagt, kanske blir 2014 överdelarnas år? Ett fjärde och sista mål är att sticka en fin present till Mimmi som slår till och fyller 65 år i sommar (eller var det 25?!). Jag har faktiskt redan börjat planera vad jag ska göra och jag har även beställt garn från Garnkorgen samt skvallrat för Mimmi om vad som är i görningen (men inte berättat exakt vad det blir, för det vore väl att avslöja alltför mycket!). En plan med fyra mål, och mer än tillräckligt för att hålla mig sysselsatt i mer än ett år, sannolikt. :)

1 kommentar:

KatarinaZA sa...

Tröjan med flerfärgsstickat ok är jättesnygg. Det vore roligt att se den IRL. Dessutom är det ett riktigt läckert foto!