lördag 30 mars 2013

Påskaftonsutflykt till Degeberga

Påsk innebär ju konstutställningar i Skåne, och framförallt på Österlen är Konstrundan ett vanligt förekommande fenomen. Vi brukar besöka delar av Konstrundan varje år, mer eller mindre. I år blir det nog mindre, och idag blev det Konstrunda i mikroformat i Degeberga. Nu är ju inte det det sämsta, utan tvärtom, det var väldigt trevligt!


Färden gick genom ett snöigt landskap...


Utöver hembygdsparken och konstutställningen besökte vi Hemslöjdsboden. Därifrån gick jag med en stor påse, för de hade halva priset på det mesta eftersom de tyvärr ska lägga ner. Tråkigt, jag gillar verkligen Hemslöjdsboden.


Min påse innehåller 11 nystan gröngult Incawool från Hjertegarn samt ett en uppsättning metallstrumpstickor 1,5 mm. Strumpstickorna är otroligt smala! Jag vet inte riktigt vad jag ska sticka med dem, men någon gång får jag säkert nytta av dem. Incawool-garnet ska bli sannolikt bli tröjan Flowing Lines av Veera Välimäki. Jag älskar alla Veeras modeller, de är så enkla men ändå med en särskild twist! Flowing Lines har funnits i mitt Ravelry-bibliotek länge, men jag har inte haft tillräckligt mycket av ett tillräckligt tjockt garn hemma för att sticka den, men det har jag nu. Jag tänker dock göra tröjan lite längre än i original.

Flowing Lines är en stickning för framtiden, för jag har nyss börjat på en annan tröja! Jag har länge haft ganska mycket tvåtrådigt ullgarn i mitt lilla garnlager, och med det har jag bestämt mig för att sticka en norskmönstrad tröja med runt ok från Garnstudio/Drops som har det inspirerande namnet 122-41. Tröjan stickas nerifrån och upp, men är inte mycket att visa på bild än så länge, eftersom den mest är liten svart resårkorv på rundsticka. :) Jag kommer att använda svarta, gråa, vita och rosa nyanser i min tröja, och även göra långa ärmar istället för korta.

1 kommentar:

KatarinaZA sa...

Fint garn! Och jag kan tänka mig att strumpstickorna är smala.

Vi var på konstrunda i Smedstorp förra påsken men i år höll vi oss hemma. Det verkar vara mycket mer snö uppåt dina trakter än här nere ... även om det har gjorts tappra försök idag att tjocka på snölagret igår och idag. Men den töar bort. Ha! Pilutta snön!