lördag 29 december 2012

Strumpstickning och garnshopping

Hoppas ni har en skön julledighet, för det har jag. Jag äter, sover, myser, stickar och äter lite till. Mimmi har satt en liten skål med engelsk lakritskonfekt framför mig, och jag önskar nästan att den stod lite längre bort... :)



Stickar gör jag som sagt, jag har lovat Ola ett par nya strumpor. Grönrandigt garn från garnlagret (har för mig att det stod Hjertegarn på etiketten) kommer att bli ett par toppenstrumpor till honom. Garnet är köpt på numera nedlagda Hanna Engs. Eftertr. i Sandviken och jag stickar på strumpstickor 2,5 mm.

Igår besökte jag en för mig ny garnaffär, Mia's små nystan på Hantverkartorget i Sandviken. Eftersom jag inte bor i Sandviken längre har jag dålig koll på vad som är nytt och gammalt, men för mig är det Mia's en ny affär eftersom jag inte varit där innan. Det var en söt liten affär med fint basutbud och framförallt jättefina sockgarner. Det allra, allra finaste var ändock lammullsgarnet från Österfärnebo. Givetvis handlade jag...



Färgåtergivningen är jättekass, men detta ska föreställa en härva mörkt kanelbrunt lammullsgarn från Österfärnebo och ett flerfärgat nystan 6-trådigt Four Seasons Hot Socks Cuba från Gründl i färgställning 06. Lammullsgarnet är otroligt gosigt, jag tror att det ska få bli en enkel sjal eller något liknande, för jag vill bara rulla in mig i det. Sockgarnet är ett mellanting mellan de två tjocklekar jag vanligtvis stickar sockor i (tjocksockor i Järbo Garns Raggi och tunnare strumpor i garn som mäter ca 420 meter per 100 gram), det här väger 150 gram och innehåller 375 m. Troligtvis kommer det passa fint med stickor 3 mm.
Så, har ni vägarna förbi Sandviken, rekommenderar jag ett stopp vid Hantverkartorget och Mia's små nystan.