söndag 22 april 2012

Har vaknat ur bloggkoman

Efter påskhelgens ledighet hamnade jag i bloggkoma när jag kommit tillbaka till verkligheten igen. Lyckligtvis har jag inte varit i någon annan koma, utan bara gjort det vanliga som äter det mesta av min vakna tid, dvs jobbat och pendlat. Både förra helgen och denna har vi trädgårdspysslat, och förra helgen slog jag även till och bakade lite! Det var säkert ett år sedan jag bakade "på riktigt" (dvs matbröd; bullar och kaffebröd räknas inte till begreppet "baka på riktigt" även om jag tycker det är väldigt roligt också) och det var superroligt!

Det började med att jag hittade detta i mataffären:

Och efter lite trixande och långa jästider hade det förvandlats till detta:


Mums! Bröden blev goda och fina och surdegen fungerade bra. Jag har gjort egen surdeg innan, men alltid på råg och inte vete så det var kul att testa vete. Jag är lite fascinerad av surdeg, den både doftar och beter sig spännande.

När det gäller stickning har jag påbörjat mina Törnen-vantar. De blir så himla fina och är roliga att sticka! De kommer att bli trevliga vantar till nästa vinter, för även om det inte är jättevarmt ute än kommer de att bli för varma att använda vårtid.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Ser smaskigt ut.

Linda sa...

Det var det! :)

Garntrollet sa...

Brödet ser verkligen smarrigt ut! Jag såg "brödjästen" i vår mataffär men Peter tyckte att det verkade mysko, så vi köpte inte. Kanske ska man våga sig på ändå..?