söndag 18 september 2011

Lycka är en mix av ull och mohair

Den här helgen har det varit den årliga vikingamarknaden i Gudahagen utanför Näsum, och givetvis har vi varit där. Vikingamarknaden är ett väldigt trevligt arrangemang, och i år liksom de övriga år vi varit där, var marknaden fin och med hög kvalité. Vi köpte lite kryddor, en brummare och Ola köpte ett väldigt fint kreamikkrus att ha öl eller annan valfri dryck i. Själv hittade jag en trevlig kvinna från Eskagårdens Hantverk som sålde garn (och dessutom massor av andra fina får- och ullrelaterade produkter, t ex lammskinn, tovade saker, mössor av skinn etc.) och av henne köpte jag två härvor ljuvligt mjukt tvåtrådigt ull/mohairgarn (70% ull, 30% mohair).


Lyxigt, fluffigt, mjukt. Någon form av axelvärmare kanske?

Det är kallt och ruggigt idag, och nu myser vi inomhus med en brasa i täljstenskaminen. Ute går våra nya grannar och betar. De är väldigt trevliga grannar, idisslar ibland och råmar med jämna mellanrum. :)



Att det är höst nu har höstastrarna också förstått, och blommar därför för fullt. Jag gillar dem, de växer som ogräs och sprider sig lätt, men när de blommar såhär fint vid den här tiden på året förlåter man dem för deras något ilskna framfart i rabatterna.

3 kommentarer:

Frida sa...

Tack för kommentaren hos mig! Ska söka mig vidare imorgon!
Du ser ut att ha haft en fin helg!

Garntrollet sa...

Fina grannar! Ser nyfikna ut.

Garnet ser underbart ut. Kanske en Saroyan? Det finns så många fina stickmönster, jag blir alldeles snurrig :-)

Ha en trevlig helg. Hoppas nu att resterna från NASA-satelliten inte brakar ner med några stora delar i Sverige (eller någon annan bebodd plats).

Garntrollet (igen) sa...

Whoops... jag tänkte på Pleiades:

http://www.ravelry.com/patterns/library/pleiades-2