lördag 25 juni 2011

Linsjal in the making

Har ni haft en bra midsommar? Vi myser med Bondfilm och lite kaffe såhär på midsommardagens sista timmar, och innan dess har vi haft en mycket trevlig midsommarhelg med lövad stång, fiolgnissel, folkdräktsbeklädda dansare och små hoppande grodor, sill, lax och nubbe (dock inte allt samtidigt). Jag har kunnat ta det lite lugnt (Ola har fyllt 35 år och det har varit många men roliga förberedelser inför kalaset) och har dessutom kommit igång och stickat på Mimmis linsjal igen, vilket är superkul! Jag har två rader löv kvar att sticka nu, men varven är långa så det tar sin tid men känns klart överkomligt att avsluta inom överskådlig tid. Såhär såg skapelsen ut tidigare ikväll, färgåtergivningen är faktiskt ovanligt god...




Löven höjer sig som avlånga linsniglar över den avigstickade ytan... :)



Kanten har små åsar av aviga maskor.




Sjalen ser lite skrynklig ut och alla maskor är långt ifrån perfekta. Men min erfarenhet är att lingarn kan se ganska ojämnt ut och ändå bli bra när det tvättas och nålas ut.

Och jodå, Olas födelsedag blev väldigt bra! Vi bjöd in till trädgårdskalas med åtta sorters kakor (istället för vanliga sju, något speciellt ska man väl ha när man fyller 35!), och regnet höll sig i styr ända tills gästerna gått. Ola är nöjd med sina presenter (inget stickat dock) och vi har massor med mumsiga kakor över att sommarfika med. :)

3 kommentarer:

Frida sa...

Fin färg på garnet! Gott med kakor över! Är själv ett riktigt kakmonster!

Garntrollet sa...

Jag antar 007-film, jag läste bondfilm (som i bonde först) :-)

Sjalen ser jättefin ut och färgen är kalas! Jag funderar på en sjal i lin, men av någon anledning kommer jag aldrig igång.

Vad trevligt med kakkalas! Jag bakar sällen, har svårt att hålla mig till recpet. Igår när jag gjorde glass tyckte jag att det var synd att inte använda äggvitorna, varpå jag rörde ner dem i glassmeten = glassen hårdnar inte! Nå väl, vi fick en schysst milkshake-bas istället :-)

Tina sa...

En bra midsommar här med! Fin sjal i en väldigt vacker blå färg. Kul beskrivning av löven "som avlånga linsniglar". Jag skrattade en lång stund.