söndag 12 juni 2011

Award!

Jag har fått samma award från både Garntrollet och Emmas Dagar! :) Tack så hjärtligt!!!



Förutom att man ska skicka awarden vidare ingår det att man ska berätta åtta saker om sig själv som man inte redan har berättat... Vilket är lite svårt eftersom jag inte riktigt minns allt jag har skrivit (och många saker om mig är ju inte ens intressanta) men här kommer åtta försök till att berätta om mig själv:

1. Jag har varit vegetarian i ca 17 år. Folk undrar ibland om jag inte saknar att äta kött, men nej, det gör jag verkligen inte. Jag gillar dock fisk, så det äter jag ibland. Så egentligen borde jag väl inte kalla mig vegetarian över huvudtaget... :)

2. Jag brukar försöka att undvika politik på bloggen eftersom detta är en stickblogg, dock har jag en mycket bestämd politisk uppfattning och mycket bestämda åsikter om det mesta. Jag är dock inte speciellt förtjust i att debattera politiska frågor, eftersom jag redan har bestämt mig för vad jag själv tycker och dessutom hatar jag att behöva övertyga de som inte tycker som jag. Jag har varit partipolitisk engagerad i flera år och skulle gärna vara det fortfarande om det inte är så att det tar all din tid. Min politiska färg? Röd, mycket röd. :)

3. Detta är ju ingen nyhet för den trogne bloggläsaren, men jag är en sann trädgårdsnörd. Min dröm är att bli självförsörjande när det kommer till frukt och grönsaker. Jag när också en dröm om att ha bin och höns. Och får och alpackor... :)

4. Jag dricker både te och kaffe med god aptit. Under många år drack jag bara te, men det går inte att ta sig igenom en högskoleutbildning och dessutom bo ihop med en kaffefantast utan att själv dricka kaffe. Fika (te eller kaffe med någon typ av tillbehör) är mysigt och livsviktigt.

5. Till vardags är jag lärare på gymnasiet. Det bästa med att vara lärare är att få träffa alla roliga och goa elever. Det sämsta med att vara lärare är att alla (läs både gemene man och politiker) har åsikter om skolan (och politikerna roar sig även med att använda skolan som ett slagträ i den politiska debatten för att vinna politiska poäng) utan att veta ett smack om varken skolan eller pedagogisk verksamhet.

6. Jag är inte speciellt förtjust i att titta på TV-program och är usel på att följa olika serier, däremot älskar jag att se gamla TV-serier och filmer på dvd. Min TV-favorit för närvarande är Trädgårdsfredag, som jag dock alltid missar när det går på TV men alltid ser på svtplay. Men snart, snart börjar Morden i Midsomer igen och då är det sommar på riktigt. :)

7. Jag har jättelätt för att bli åksjuk och sjösjuk och kan inte läsa under färd eller åka ens färja utan att må dåligt. Bil kan jag numera hantera ganska bra, men båt och X2000 är omöjligt att åka utan att må pyton. Jag tycker helt klart bäst om när marken under mina fötter står still! En av mitt livs värsta åksjukeupplevelser var när mina föräldrar stuvade in 3-åriga mig och 30 liter jordgubbar i bilen och körde 40 mil i högsommarvärme. Hur de kunde tro att det var en bra idé fascinerar mig fortfarande, och jag har fortfarande oerhört svårt för stanken av övermogna jordgubbar.

8. Jag stressar sällan upp mig över bagateller i tillvaron, men jag kan bli formligen galen när tåget är försenat. Jag tågpendlar till och från jobbet, och ett försenat tåg äter av min fritid. Jag klarar av situationer på jobbet som ger mina kollegor ångest med en axelryckning, men jag blir tokig om någon försöker stjäla mina surt förvärvade fritid genom att försena mig hem. Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om hur illa skött jag tycker Trafikverkets spår är eller hur dåligt Skånetrafiken och SJ fungerar men jag avstår eftersom jag är rädd att tömma mitt förråd av fula ord. Dessutom kan det bli ganska stötande... ;)

Så, det var åtta saker. :) Jag avstår från att skicka awarden vidare, utan alla ni som läser är välkomna att ta den om ni så önskar. Det finns så oerhört många kreativa bloggerskor/bloggare där ute i cyberspace, men jag har sett awarden på många av de bloggar jag läser så jag har lite svårt att avgöra vem som har haft den eller inte. Återigen, tack Emma och Ulricha!

2 kommentarer:

Emmas dagar sa...

:-)
Morden i Midsomer och sommarkväll, jag håller med!

Manduzana stickar sa...

Vad roligt att få veta ny saker om dig! :)