söndag 27 februari 2011

Stickstatus och andra händelser i veckan som gått

Veckans stickstatus:
- Mimmis lingarnssjal: vilande. Mycket trevlig och vacker stickning men just den här veckan har jag inte varit så sjalstickig. Men, det kommer!
- Rätstickade pendelstickningssjalen i alpackabouclé: vilande. Jag ska leta upp ett nytt nystan och sätta i fler stickmarkörer för att starta ökningar på fler ställen innan jag kan sticka vidare, men det har jag ännu inte gjort.
- Jätte-UFO:t, en halvt färdigstickad babyväst: väldigt vilande. Den var ursprungligen menad som ett Knyttprojekt (babykläder jag stickade till Annas tvillingar innan de var födda), men av någon anledning blev den inte färdigstickad. Eftersom vi för tillfället inte har några så små barn i vår närhet funderar jag på att repa upp den och gör något annat av den till en av tvillingarna.
- Hemlig stickning: 60% klart! :) Denna hemliga stickning har varit den som fått mest uppmärksamhet under veckans gång.
- Nålbunden vante: ojojoj, så inspirerande! Jag har testat på nålbindning lite innan (när jag köpte en bok om det), men igår fick jag ett anfall av nålbindningsinspiration och påbörjade en vante. Jättekul och väldigt pilligt, den är ganska knölig vid kragen där jag började, men den artar sig väl. Jag satsar på att alla småfel blir mindre synliga vid valkningen... :)



Nålbindning är verkligen skoj! Men ärligt talat, jag har inte den blekaste aning om hur man gör egentligen. Jag försöker följa en av instruktionerna i boken (min bok innehåller 12 varianter av nålbindning) som är för en tät och tunn bindning, och mitt resultat ser nästan ut som på bilden i boken. Men å andra sidan verkar det finnas så himla många sätt att nålbinda på så kanske är inget mer rätt eller fel än något annat, och detta blir ju fint, så varför klaga? Nästa gång ska jag testa någon av de andra varianterna i boken (som blir glesare och som därmed kan valkas mer), det ska bli kul att se skillnaden.

I veckan gjorde jag även en insats och letade upp alla sockgarnsrester som jag har och som jag kan tänka mig att sticka restgarnsstrumpor av till Ovesholms IF:s syjunta. Ojoj, är allt jag har att säga om mängden sockgarnsrester, och det var precis vad Ola också sa när han såg högen med garn... Ojoj. Om jag duktigt stickar restgarnssockor kommer jag att kunna göra märke i högen, men det kommer att ta en stund att sticka upp allt.

Veckans mumsigaste: hembakta skorpor... Så enkelt, men så gott att knapra på till kvällsteet.



Veckans fluffigaste: Ickx och Monza. Jag släpade med mig mitt täcke till soffan, men hann inte använda det själv eftersom det bums ockuperades av två ludna ligister...

3 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Det låter som att du har haft en bra vecka :)

Garntrollet sa...

Vad fint det blir med nålbundet. Jag har aldrig testat det, men såg ett prgram på TV om det för flera år sedan. Det såg ut att vara tidskrävande arbete.

Mums med hembakta skorpor. Förr bakade jag lavendel/mörk choklad/mandel-skorpor som blev supergoda.

Här är det likadant: katten är först på täcket när vi ska sova :-) Sedan ligger hon där som en strandad val hela natten :-) Vilka härliga "fot-tofsar" katten har!

Louise sa...

Hej, Nålbindningen verkar ju gå jättebra! Alla tekniker som håller ihop är "rätt", så du gör utan tvekan rätt. Tekniker finns det massor av och man kan uppfinna fler allteftersom man behöver p.g.a. garnet eller tummen eller vad det skall användas till.

Louise
www.spangmurs.se