lördag 12 februari 2011

En tripp till den lokala garnbutiken...

Förra lördagen (se inlägget precis här nedanför) skrev jag att "nu ska jag åka till Helylle". Haha. Vi försökte åka till Helylle snarare, men efter bara en liten bit brakade bilen samman (för andra gången på 14 dagar) och fick bogseras till verkstaden (också det för andra gången på 14 dagar). Vi fick en väldigt mysig promenad hem i blåsten och solskenet och passade på att spana på den annalkande våren. :) Säg det onda som inte för något gott med sig!

Idag är det lördag igen, bilen är lagad och modig som jag är gjorde jag ett nytt försök att åka till Helylle. Och se, idag gick det finfint! Det blev lite shoppat, jag hade sedan tidigare sett på Helylles blogg att de hade fått in sockgarn med bomull i, och det vill jag gärna testa (för jag har aldrig stickat i bomullsblandat sockgarn förr). Så nu är jag lycklig ägare till en härva Boots Stränge från Schoppel Wolle i färgställningen "Seemannsgarn". Dessutom köpte jag tre nystan Rauma Finullgarn (från Rauma Ullvarefabrikk) i ljus grått och rött, att användas till ett par vantar till Ola. Jag har sedan länge skissat på ett par vantar i två färger med hällristningsmotiv till min historiennörd här hemma, så nu ska jag försöka ta vantarna från skissblock till verklig vante. :) Detta är dock ett långtidsprojekt, så han kan nog inte förvänta sig några färdiga vantar förrän till nästa vinter. Dessutom köpte jag en ny uppsättning strumpstickor 2,5 mm, den här gången i metall från Addi. Jag har flera uppsättningar av strumpstickor i just den här tjockleken, men de är alla lite halvtrasiga på olika sätt. Jag älskar trä- och bambustickor, men de blir ju alltid böjda och får splittiga spetsar efter ett tag (eller så är jag bara osedvanligt brutal när jag stickar) och mitt första par 2,5:or i aluminium har hack i sig efter att Ola använt dem som trumpinnar. Dessa i metall borde klara sig bättre, om nu inte Ola får tag i dem... ;)



1 kommentar:

Garntrollet sa...

Vad spännande med bomullsblandat sockgarn! Det känns som om det borde ha lite bättre hållbarhet... Fina färger.

Jag använder nästan bara strumpstickor i bok och de har aldrig krånglat :-) Jag stickar i och för sig löst så det är ingen risk att de går sönder.