onsdag 2 juni 2010

Förkortade varv

Eftersom jag har en byst som är större än C-kupa stickar jag in några förkortade varv på framsidan av min Smörblommetopp. Jag provade den idag, och den satt perfekt sånär som på att den har samma tendens som de flesta toppar har på mig, dvs att den blir kortare framtill än baktill pga bysten. Då tänkte jag mig att lösningen borde vara ett litet gäng med förkortade varv på framstycket. Jag har dock aldrig stickat förkortade varv i tröjvariant tidigare, men någon gång ska vara den första. Jag har ingen direkt plan om hur många varv det kan tänkas bli (eller om jag ens har placerat dem rätt i förhållande till armhåla och byst), men jag experimenterar lite, provar toppen och ser hur det blir. :) Det värsta som kan hända är ju att jag får sticka baklänges en bit...
Jag hittade dock några sidor som var mig behjälpliga i att knäcka gåtan med de förkortade varven. Här hittar du den första (av Connie Hester), här hittar du den andra (från Knitty) och här hittar du den tredje (också från Knitty).

Inga kommentarer: