lördag 17 april 2010

Nyköpta garner och kattkaos

Idag, en dryg månad efter att jag beställt hem Garnstudios Eskimo via Helylle kunde jag äntligen hämta garnet! Det är nog Garnstudio som inte varit så snabba med att skicka sina leveranser till butikerna (eller så har de bara haft väldigt mycket att göra med tanke på att "alla" ville ha Eskimo till OS-mössorna), för Eva på Helylle verkar ha skickat meddelanden om att garnet kommit så fort det kom till butiken.
Hela lilla fina Helyllebutiken var nämligen fylld med kassar med beställda Garnstudiogarner, och massor av ännu ej uppackade garner, så där var ännu ulligare än vanligt. :) I taket hängde det dessutom en liten utställning med fina Citron-sjalar i alla möjliga färger. (Skrolla ner lite på sidan som är länkad så ser du alla härliga Citroner!) Förutom att betala för mina beställda nystan klappade jag ett antal övriga mjuka ulligheter (och Ola passade på att kela med fina butikshunden) och en liten garnboll fick följa med hem.

Så, vad var det då som införskaffades? De beställda Eskimonystanen (tre i kahkiprint och tre i en mild blågrön mix) ska bli en beställningsstickning till Evelina i form av en mössa. Mönstret till mössan är detta, den dubbelstickade Not-your-Grandma's-double-knit Hat. Jag måste provsticka lite dubbelstickning innan jag ger på mig Evelinas garn, för jag har aldrig gjort detta innan, men det ska bli skoj att prova!







Det var aningens obekvämt att ta bilderna ovan, eftersom jag fick hålla undan en av hushållets katter, Monza, med ena armen för att hindra henne från att kela med och håra ner Evelinas garn... :) Men när jag skulle fotografera det nystan jag köpt till mig själv var jag tvungen att använda två händer till kameran, och vips var lillfröken där och pussade på garnet...


Mmmm, ull luktar gott!


Garnet Monza gillar är Zauberball entrådiga sockgarn i färgen Cranberries. Och det är ju inte så konstigt, där är ju en katt på etiketten!



Kattetikett borde ju innebära att man får supergosa med garnet eller? :) Monza såg lite purken ut när jag plockade ner garnet i sin kasse för att förhindra mer garnkel.


Men vadådå?! Jag som bara ville sniffa lite...


Bara för att Monza var så roddig och jag fotograferade vaknade givetvis lillasyster Ickx och totalt kattkaos uppstod...




Vad händer, vad händer?!


De är för söta de små liven! :) Tre minuter senare hade de somnat om i soffan båda två.
Vad ska jag göra med med mitt Zauberball-nystan då? Tja, det ska inte bli sockor, det är ett som är säkert, det är så mjukt och fint att det förtjänar att synas. Jag skulle tänka mig en smalsmal halsduk... Jag måste fundera lite på hur jag vill att den ska se ut bara.

5 kommentarer:

teresa sa...

Hej Linda. Söta katter (älskar katter men kan inte ha pga dotterns allergi).
jag stickar min Buttercup på rundsticka 3, fast runt halsringningen stickade jag en kant med 2,5 för att få den mindre. Ska du sticka en Buttercup så sticka en storlek mindre än du vanligen har, min blir för stor trots noggrant mätande...

Garntrollet sa...

Vilka härliga garn och kattbilder!

Eskimo blir nog varm och skön som mössa. jag har stickat en väst av det, men det luddar lite för mycket för klädplagg, tycker jag. Mössa blir toppen!

Ska bli spännande att se Zauberball stickat som halsduk.l

Pernilla sa...

Klart man måste få sniffa på garnet. Vår katt är faktiskt mer intresserad av stickor än garn. Jag stickar en Traveling woman av mitt Zauberball.

Therese - Pyssel och Design sa...

Åh jag förstår att hon gillar garnet, färgen är helt underbar! Ska bli roligt att se vad som stickas av det.

Inger sa...

Garnstudio hade långa väntetider på mycket Eskimogarn.Massor var slut på deras lager,annars är de snabba med att leverera.