söndag 29 november 2009

Adventsmys och en väldigt gammal stickning

Igår laddade vi för idag, dvs vi adventspyntade, och idag gällde storstädning för att pyntet skulle få ett fint hem att stå i... (Ja, det är tvärtom mot hur man ska göra, men varför måste man göra som man ska hela tiden?!) :) Nu är här fint i vilket fall.









Något annat som är fint är mina senaste fynd från Helylle...







Garnstudio/Drops nya sockgarn Delight som finns i massor av mysiga färger. Jag köpte två nystan av vardera färg ovan, vilket garanterar mig tre par trevliga sockor! :) Det här är väl den icke-exklusiva varianten av Noros sockgarner, men det behöver ju inte vara sämre för det. Just nu är det kampanjpris på Delightnystanen, så de kostade bara 25 kr styck, och som ni vet är det otäckt billigt. :)

Och nu till det finaste...



Bakom en bit tidning från 1893 ute i vår blivande toalett låg denna lilla rest av en stickning instoppad som isolering! Materialet är ull i vitt och brunt och det är väldigt skört och faller nästan samman bara man petar på det. Några maskor lyckades jag dock fånga hela på bild som ni ser. Undrar vad det har varit för plagg en gång i tiden?

5 kommentarer:

Anna sa...

Jag pyntade och bakade igår men hoppade över städningen helt, hihi. :)

Sunna sa...

Underbara garner, kanman hänga dom i granen, duger gott som pynt

Linda sa...

Anna: Så mysigt! Jaja, städa kan man göra någon annan dag! Du har väl köpt små tomtedressar/pepparkaksdressar till Nora och Felix? De måste ju matcha den stundande säsongen!!! :)

Sunna: Ja, garnerna är underbara. Väldigt mjuka dessutom!

Garntrollet sa...

Whoii... vilka fina julstämningsbilder!

Jag har också beställt Delight från Yl&Tyll, ska bli spännande att få se när de kommer hem till mig. Vad ska du göra av dina Delight-nystan? Sockor?

Tänk vad spännande man hittar i gamla väggar (?). Undra vad det varit från början? En raggsocka, tror jag. En sliten med hål under hälen :-)

Varkenoch sa...

Så spännande! Jag tror också på en raggsocka, eller en arbetsvante. Eller kanske en liten liten rest av en tröja?