tisdag 12 maj 2009

Nybromedalj i tvätt

Ikväll har här stickats flitigt, så snart har jag ett komplett par Nutkin-sockor. Det är trevlig och okomplicerad stickning, men de blir väldigt fina i sin enkelhet.

Igårkväll pysslade vi med något helt annat: vi slog Nybrorekord i tvättning! Åtta fulla stora maskiner blev det; fyra 60-graders, två 40-graders och två 30-graders... Ibland växer tvätthögarna okontrollerat, men den här gången var det bara väldigt länge sen vi tvättade. Snacka om att det var fuktigt i lägenheten när vi gick och la oss, det hängde halvtorr och helblöt tvätt överallt och katterna gick på upptäcksfärd en textildjungel. Nu har vi vikt undan nästan allt, Ola grämer sig dock lite för att matcha ihop alla strumpor, så de är kvar. :) Kom och ge oss en medalj!

Ola har hittat två skojiga inredningssidor förresten. Den första heter Broarne och säljer både nytt och gammalt och den andra kallar sig Formodesign och har bara nya saker. Klart värda en titt för den inrednings- alternativt pryltokige. Själv har jag hittat ett fantastiskt kakel och fina second hand-muggar från Norge.

5 kommentarer:

Garntrollet sa...

Oh... kommer det bild på Nutkin? :-) Jag ska börja om på mina och sticka dem från tån - upp. Garnet jag har, har lite mindre löplängd än typ Opal, så jag vill kunna få ut det mesta av det.

Linda sa...

Oh ja, det kommer en färdig Nutkinbild sen. Jag skulle vilja lära mig sticka från tån-upp, det skulle göra mig mindre nervös ibland när jag har ont om garn. :)

Garntrollet sa...

Men du... det är inte alls svårt. Följ denna bildbeskrivning:

http://www.knitty.com/ISSUEspring06/FEATmagiccaston.html

Jag brukar lägga upp 28 maskor (4 x 7). När jag "vridigt" upp 28 maskor stickar jag den ena sidans 14. Mitten som blir (mellan stickorna) är mitt framför tån. Sedan delar jag upp enligt 4 7 maskor och gör en tådel som är en omvänd tåintagning: räta varannat varv, öka varannat varv: 1 maska på vardera sida ( 4 maskor per varv) tills antalet maskor stämmer med bekrivningen. Jag brukar plocka upp tråden mellan maskorna och sticka den vriden rät. Kanske inte helt enligt böckerna, mendet funkar bra för mig :-) Ett litet tips bara.

Garntrollet (igen) sa...

4 x 7 maskor, ska det stå inte 4 7 :-)

Linda sa...

Åh, tack! Vad snäll du är! Jag ska absolut pröva.