onsdag 6 maj 2009

Maratonsådd

Efter en liten present från Ola (ny sålåda, nya brätten och nya småkrukor) gick gårdagen i frönas och omskolningarnas tecken...







Jag skolade först om de plantor som frösåddes den 17/4. Här ovan ser ni bland annat miniaubergin, gul paprika och blomstertobak. Dessa har nu gillrats upp i köksfönstret med en rad kaktusar runt sig för att hindra nyfikna katter från att trampa ihjäl dem. :)

Sen sådde jag hutlöst många frön! Flera sorters tagetes ('Pinwheel', 'Tiger Eyes', 'Dainty Marietta', 'Cracker Jack', 'Colossus' och kryddtagetesen 'Red Gem'), prydnadspumpa, basilika, purpurvinda, spetskål och lila strandkrassing. Jag behöver lite sommarblommor att fylla ut nya trädgården med, och det finns inget som fyller ut så bra som tagetes. Tagetes har oförtjänt dåligt rykte, den är lite tantblomma och inte alls cool och stylish, men jag formligen älskar tagetes! Den luktar gott, är extremt lättodlad och skyddar jorden mot nematoder. Dessutom blommar den hejdlöst hela sommaren och ända in i november eller tills frosten tar den. Fram för mer tagetes!

Idag har jag inte sått minsta lilla frö, däremot har jag stickat lite. Nutkin nr 2 har ett väldigt kort skaft, men ändock ett skaft. :) Långsamhet är en dygd!

Förresten, igår var jag och träskorna ute på en premiärtur till Konsum. Jepp, de funkade bra utomhus också! :)

3 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Jag älskar också tagetes. De lyser upp så härligt och så är det så kul att de tar sig så fort och bra när man sår dom.

Hoppas du får en fin dag
Kram/Veronica

Linda sa...

Tack detsamma Veronica!

Inger sa...

Jag brukar också ha tagetes,har haft så i alla år jag haft trädgård.