måndag 22 september 2008

Trädgård är kul!

Jag stickar och stickar och stickar på min cirkelsjal, men det känns som om jag inte kommer någonstans. Jag misstänker att det kan bero på att jag just nu har drygt 570 maskor på stickan, men det känns ändå lite segt. :) Hittills har jag åstadkommit ca 20 varv av Gull-pattern och det ser fint ut, riktigt fint. Jag planerar att göra en rätstickad kant runtom, tror jag, om jag inte ändrar mig och gör något annat. Ambivalenta Linda... ;)

Helgen har gått i grävandets tecken. Vi var lediga i fredags, så vi fick tre dagar i torpet vilket resulterade i två nya rabatter, tvättade fönster, gardiner i vardagsrummet, nya rullgardiner i sovrummet och gardinstänger i alla rum. Vi hann även fika på Wahlquists Conditori inne i Kristanstad (rekommenderas verkligen, det är ett mysigt fik med 50-talsstuk där kaffet bärs ut till ditt bord i kanna - ingen espresso eller correcto här inte, men däremot grymt bra service och goda kakor!) och åka en sväng till Skånes Djurpark med Jens och co. (Skulle någon av er klicka på länken - Jens är killen i kilten.)

Tillbaka till rabatterna! Vi har gjort en upphöjd surjordsrabatt där vi planterat tre rhodredendronar, en sockertoppsgarn, en dvärgkrypen, lite perenn ljung och lite annat smått och gott. Vi har även grävt om en av torpets gamla rabatter (som dock inte innehöll något annat än en tuss gräslök, en pion och två liljebaggstuggade liljor. Numera bor pionen och liljeknölarna tillsammans med olika varianter av rudbeckior - höga höstrudbeckior, strålrudbeckior, vita rudbeckior och rosa läkerudbeckior. Jag har även stoppat ner ett par sköldpaddsörter bara för att de är så söta. Dessutom luktar de gott, något jag upptäckte när jag planterade dem. Runt fötterna har de fått massor av tulpanlökar, och i surjordsrabatten har jag planterat snödroppar. Det kommer att bli hur fint som helst... :)

Växterna ser ju inte så mycket ut för världen nu, de har haft en hård flyttsommar i kruka. Förra året var de fina i Köpingsvik...


Strålrudbeckia



Läkerudbeckia



Vit rudbeckia och luktärtor



Höstrudbeckior


Trädgård är kul! Nu ska jag sticka lite cirkelsjal. Det är också kul, men det går sakta, men å andra sidan, det gör trädgård också.

3 kommentarer:

Mildamakter sa...

Ja, trädgård är verkligen kul, och Skånes Djurpark är rolig hela året runt. Vi brukar köra dit lite då och då :o)

Emmas dagar sa...

Härliga Rudbeckior!
Ja, du måste prova Malabrigo! Det är jättemysigt!

Frida sa...

Då var du ju nästan hemma hos mig i helgen, bor inte långt från djurparken, inne i samhället. Du körde nästan förbi två fina garnaffärer också. Jag bara måste ta mig till Kristianstad och Helylle nån gång snart, låter som en mysig affär det med! Ha det gott!