söndag 20 april 2008

Långnystning

Idag har det nystats garn i massor. Först nystades ett prydligt svart nystan av det svarta lingarnet från Ullcentrum som just nu håller på att transformeras i hemlighet till något annat med hjälp av stickor. Sedan blev det en långnystning av det vinröda merinosilket som jag tänker mig att använda till Juno Regina-KAL:en. Garnet är så tunnt och fint, så jag oroade mig lite innan för att det kanske skulle komma att bli fnurror på tråden, men det gick finfint. Nystningen tog ganska lång tid dock, men är man en härva på drygt 1400 m så är man. Det är svårt att fatta att garnet faktiskt är 1,4 km långt!

Det har varit jättefint väder idag, så vi och kissekatterna har suttit ute i solen. Ola har läst tidningen Traktor-Power och jag har stickat på min lingarnsstickning. Ja, ni läste rätt. Trakor-Power. Ibland blir jag helt klart orolig för hans mentala hälsa. ;) Olas dröm är att ha en Steiger 9190...

Det är rätt stor skillnad att sticka i YlloTylls tunna lingarn och Ullcentrums lingarn förresten. YlloTylls är kompakt och väl sammanhållet med en fantastisk glans medan Ullcentrums glänser lite mindre, men tristast är garnet splittrar sig om man inte är väldigt försiktig. Det är tydligen spunnet av tre trådar lin och en tråd bomull. Jag måste säga att jag föredrar YlloTylls lin, men jag tror att det jag nu stickar i Ullcentrums dito inte blir helt fel det heller här jag väl har tvättat det och sträääckt ut det. Vålds-sträckt ut det! :)

1 kommentar:

Emmas dagar sa...

Lååångt garn! Nu har jag börjat på min Juno!:-)