måndag 7 april 2008

En hel del vinrött

Sent igår kväll nystade jag upp mitt olivgröna ekologiska bomullsgarn från Regnbågen (köpt hos YlloTyll) och började sticka en fin sex månader stor tröja till Hampus. Det ryktas om att lillkillen växer så det knakar och två månader gammal vägrar han numera ligga eller sitta hos mor och far - han ska stå! Det måste vara något i luften där ute på åsens sluttning som gör det, eller så är det de omgivande åkrarna som har spridit gödsel på fel ställe! :) Bomullsgarnet är helt underbart; härligt blankt och smidigt att sticka med. Jag kan absolut tänka mig ett sommarlinne till mig själv i den här kvalitén. Förresten, YlloTyll har lagt upp flera fina modeller. Jag brukar gå in där och sukta efter lingarn och lingarnsmönster med jämna mellanrum. När jag får semester i sommar, är jag inte värd en lingarnsstickning då så säg? :)

Efter att ha rotat runt lite här hemma efter ett lämpligt garn till Juno Regina och inte hittat något, beställde jag för en stund sedan en härva vinrött Grignasco merinosilke från Garnhärvan. Jag har länge velat pröva Grignasco-garnet, och nu får jag ett utmärkt tillfälle. Jag velade en stund mellan vinrött och lindblomsgrönt, men Juno Regina verkar kräva en "tung" färg, och för mig är lindblomsgrönt en "lätt och luftig" färg. Vinrött är mer av sammetsdraperi med fall, och jag tror (hoppas) att garnet kommer att trivas tillsammans med mönstret. Gillar jag garnet så mycket som jag hoppas att jag kommer att göra, kommer jag säkerligen att beställa en härva lindblomsgrönt också att sticka något annat av. Snart, snart kan jag också börja sticka! Jag har varit inne på bloggsidan för KAL:en, man blir verkligen sugen att börja när man ser alla andras superfina nypåbörjade sjalar.

Mer vinrött blir det. Jag har bestämt mig att mina Slippery Socks ska stickas i vinrött Regia Silk. Jag köpte två nystan från Garnkorgen för ett bra tag sedan (tyvärr glömde jag att fotografera garnet när jag köpt det, och just nu är jag utan kamera eftersom kameran och Ola har åkt till Bryssel tillsammans med 32 elever och två kollegor), och nu har de legat till sig lagom mycket. Jag tror att de slippriga sockorna kan bli riktigt fina i ett enfärgat garn.

1 kommentar:

Inger sa...

Hej! Tack för hjälpen.det var ju synd att de inte håller igång längre.Det hade varit kul annars att kanske träffa någon från förr.Merinosilket är bara helt underbart att sticka i.Alla garnerna jag köpte i helgen kommer från Garnhärvan.Ägaren är en mycket god vän till mig som jag lärt känna genom våra stickcaféer.