måndag 3 mars 2008

Färg skall det vara i vårens jumper...

Jag har alldeles glömt bort att berätta att Ola har köpt (via en nätauktion) supercoola stickmönster från 1940-talet till mig! Det ena är Feminas stick- och vävbilaga tryckt på Allers tryckeri i Helsingborg (eller Hälsingborg med dåtidens stavning) 1948 och det andra är en framsideslös 40-sidig tidning med stickmönster för dam, herr, ungdom, barn och baby. Även den är från 40-talet (och kanske rent av aningens tidigare eller ialla fall tidigt 40-tal med tanke på stilen hos modellerna), även om jag inte hittat något tryckår. Här kan man lära sig sticka badbyxor till sin man, en sportig tröja till sig själv, en bekväm kostym till lillpojken och en glad kofta till tonårsflickan. Modellerna är faktiskt riktigt snygga, och med några enkla modifieringar (som att skippa de obligatoriska axelvaddarna) skulle de passa än idag. Jag älskar den här typen av kulturhistoria, inte bara för att det handlar om stickning, det är som att glänta in i sinnet på den tid som flytt och den tidens värderingar och mentalitet. Eller så är det bara för att jag är besatt av husmödrar i allmänhet (och stickande husmödrar i synnerhet) som gör att jag tycker sådant här är så skoj. Om ni är riktigt snälla ska jag någon dag ta fram min lilla scanner och scanna in en sida eller två så att ni får se härligheten...

Inga kommentarer: