lördag 9 februari 2008

Med blommor strödda över hela koppen...

Nu är det lördag eftermiddag, en riktigt lat och seg dag efter en mycket lång och arbetsam vecka. Jag har nästan inte hunnit sticka en maska på hela veckan, men idag planerar jag att sticka färdigt tån på min första februarisocka i alla fall.

Allt har dock inte varit genomgående tråkigt. Igår var det min och Olas tur att bjuda på fika i personalrummet på jobbet. Eftersom vi har svårt att göra saker inom ramen för hur de ska göras så blev det helt annorlunda än hur det brukar vara på fredagsfikatillställningarna på jobbet... Vi hade bestämt oss för att bjuda på småkakor och husmoderstips från 20-, 30-, 40- och 50-talet och så blev det. Vi hade bakat radiokaka, schackrutor, kolakakor och wienerstänger och dessutom bjöd vi på snygga färgkopior ur några av våra gamla husmodersböcker och kokböcker (med massor av bra husmoderstips, bland annat kring vilken sorts borstar man skall ha i sitt städskåp) samt lite äkta husmodersradio inspelat från Sveriges Radios hemsida. Det hela var skoj att förbereda och blev faktiskt väldigt uppskattat av kollegorna, mycket mer uppskattat än vad vi hade kunnat tänka oss. Men i och för sig är det inte så konstigt, lyssna själva på dessa söta tanter som diskuterar den ultimata kaffekoppen och njut!


(Bilden kommer från SR.)


Jakten på den perfekta kaffekoppen är lång och krokig, men den perfekta ska vara "av vitt porslin och gärna ha färgglada blommor strödda över hela koppen"!
Jag rekommenderar verkligen SR Minnen, där finns massor av spännande lyssning för alla som är det minsta nyfikna på det förgångna.


(Bilden kommer från SR.)


PotterCraftNews kan man göra ett skoj litet test och se vilken garntyp man är...



Jag är mohair!!! Det passar mig perfekt, för jag gillar mohair. En av mina favoritsjalar är stickade i Colinette's mohair och den är verkligt luddig och mysig och dessutom luktar den härligt ulligt. Ola tycker att jag är lite knäpp när jag går runt och sniffar på den, men ni som verkligen gillar doften av garn vet vad jag menar... :)

Inga kommentarer: