söndag 10 februari 2008

Malsäkra fibrer

Just nu sitter Monza-katten och gäspar på soffryggen brevid mig och Opalixen blinkar sömnigt från golvet. Båda två är nyvakna och är nu förberedda för en kvälls bus. Katters dygnsrytm är tämligen lik min ursprungligt biologiska, den som inte har något som helst att göra med den påtvingade dygnsrytm man måste ha när man yrkesarbetar. Att stiga upp tidigt och lägga sig tidigt är inte riktigt min grej, men imorgon är det dags igen (tyvärr!)...

Jag vet inte hur ni förvarar era garner, men för mig är det ett måste att ha dem i väl förslutna platspåsar. Vi har haft ett litet problem med mal här hemma för något år sedan och även fast det är ett nästan bortstädat problem numera så kan man fortfarande se någon enstaka otäck fiberknaprande insekt och jag vill absolut inte mata dem i onödan, allra helst inte med mysiga garnfibrer. Därför har jag investerat en femtilapp i två förpackningar återförslutningsbara plastpåsar från IKEA.


Bilden kommer från IKEA.


De är jättebra; tjockplastade och går att återförsluta och återanvända flera gånger om. Istad heter de, och kostar 25 kr per förpackning. Varje förpackning innehåller två olika storlekar, lagom stora för nystan och härvor och även för färdigstickade tingestar. 25 kr är ett billigt pris för att slippa tuggade ullvaror... :)

Stickmässigt har den här söndagen gått i sjalstickandets tecken. Jag har hunnit flera mönsterrapporter på min Fågelögasjal och jag blir mer och mer nöjd med garnet. Jag stickar ju i ett entrådigt ullgarn från Ullcentrum som är flamfärgat (eller vad man nu ska kalla det, färgen skiftar långsamt från mörkt till ljust och tillbaka igen). Det är ett riktigt "ulligt" ullgarn, allstå det är lite strävt och hakar i sig självt och är rent av lite obändigt ibland, men det har en fantastisk lyster och finfin färg. (Nej, jag lägger inte in någon bild, min kamera klarar ändå inte av att återge den i blixtljus...) Sjalen är en skoj, ganska lätt stickning, det går inte jättefort men det blir fint och det går framåt.

Inga kommentarer: