måndag 17 september 2007

En nykomling i bokhyllan

När vi kom hem från jobbet idag låg det ett bokpaket från Sunday Books i brevlådan till mig! Det innehöll "Knitting on the Road - Sock Patterns for the Traveling Knitter" av Nancy Bush (se bild nedan), så nu har jag tillbringat större delen av kvällen med att dregla över fina sockmönster. Boken innehåller en hel massa mönster från olika delar av världen, allt från Dalarna till Utah via Estland. Den socka som lockar mig mest just nu är en modell med flätor som heter Whitby. Jag har aldrig stickat flätor innan, men detta ser inte så svårt ut. Överhuvudtaget verkar beskrivningarna vara enkla att förstå sig på, jag kan redan utan stickningen i min hand visualisera hur jag ska göra. Men man vet aldrig, när man väl sitter där och ska sticka kan det bli ett annat ljud i skällan! ;)
Det är perfekt att komma hem och ha en bok i brevlådan efter en lång arbetsdag, det känns verkligen lyxigt. Nu väntar jag bara på boken med olika tekannevärmare, "Tea Cozies". Den skulle skickas från Sunday Books så snart den gavs ut...

Knitty's höstnummer är ute nu, och som vanligt har de rara modeller. En av mina favoriter är den här tröjan som heter Neiman:


(Bilden är från Knitty.)

Modellen är jättefin och färgerna är superba tillsammans. Jag kan även tänka mig mörkbrunt tillsammans med ljusrosa små rundlar.

Jag har även börjat sticka på min diagonalhalsduk i Visjögarn! Det blir så läckert med de sneda partierna och garnet är härligt mjukt och lättstickat. Dessutom är färgen (nyponröd) väldigt lindisk...

Att Ola är trött när han kommer hem från jobbet förstår jag, för jag är själv på vippen att somna ståendes varje dag innan middag. Idag slog han dock alla rekord när han lyckades somna under personalkonferensen och tappa sin kaffekopp i golvet så att alla i aulan vände sig om och undrade vad han höll på med... Fniss! Så länge han inte gör som Monza och trillar ner från soffryggen när hon somnar utan att hålla fast sig med klorna är jag tacksam...

Inga kommentarer: