söndag 26 augusti 2007

Gumman på Klinta

Tro´t eller ej, idag har vi varit på Eketorp igen! Där har de i två dagar firat Bartelsmäss; höstens intåg och slutet på rötmånaden. (Idag var det även arkeologins dag, och igår hasselnötens dag med tillhörande evenemang.) Vädret instämde i Bartelstanken och gav oss ömsom sol och ömsom piskande regn. I vilket fall var det lika mysigt som alltid att traska runt och kika på allt. Sist vi var där fanns det en flock grisar som sprang omkring bland besökarna, men idag syntes det bara till ett par hästar, några höns och en tupp samt två ganska vilsekomna gäss som förmodligen tagit fel på Eketorp och Ottenby (hur man nu kan göra det!).



Jag fick en liten present av Ola också, en Klintagumma i silver. Förlagan till Klintagumman är från 900-talet och man tror att hon är en husfru eller valkyria som kommer med ett dryckeshorn för att välkomna en besökare. Klintagumman hittades i en kvinnograv på Klinta i Köpingsvik (där vi bor) redan 1775, men den "riktiga" utgrävningen av området gjordes 1957. Jag får ta med min gumma på en promenad imorgon och se om hon känner igen sig. :)



Igår planterade jag orkidénarcisser i den nyinstallerade Gudhemsros-rabatten. Det ser inte mycket ut för världen nu, men till nästa vår bör det bli riktigt tjusigt. Lökar gillar ju att få lite benmjöl kring fötterna när de rotar sig, och Opal uppskattar även hon doften av malda djurben...



Hur går det med min Weasley-tröja då? Jodå, den har avancerat ordentligt. Bakstycket är klart och på framstycket fattas bara ungefär en decimeter i längd, dvs intagningarn för halsringningen och avmaskningarna för axlarna. Sen ska det till ärmar och en liten rullkrage. Snart klar med andra ord! Jag gjorde ju ett "W" istället för ett "H" på tröjan (se föregående inlägg för förklaring), men det höll på att gå riktigt illa. Jag ritade upp diagrammet i ett rutat block och var i princip färdig att börja sticka när Ola kom och undrade vad jag hade ritat för konstigt. Det visade sig att det inte var ett "W" som jag hade gjort, utan snarare något som kan beskrivas som ett "trippel-v" - "VVV". Ibland är det svårt att komma ihåg hur alla bokstäverna i alfabetet faktiskt ser ut... ;)

Inga kommentarer: