tisdag 24 juli 2007

Potter i massor

Den senaste veckan har det varit tyst på denna blogg eftersom vi har varit i Sandviken och hälsat på Mimmi (min mamma) och i Stockholm för releasen av den sjunde och sista Harry Potter-boken. Ola äger Sveriges största Potter-hemsida, The Swedish Rowling Fanclub, och TSRFC (som den kallas) annordnade tillsammans med Sci-Fi-bokhandeln i Gamla Stan en köning inför boksläppen 01:00 den 21/7. Ola berättar säkert mer om detta på sin lilla blogg och framförallt på TSRFC:s hemsida, men jag kan säga att det var grymt häftigt och att kön gick från bokhandlen och ända bort till Mynttorget. Är ni inte bekanta med omgivningarna får ni lov att kolla en karta så att ni också blir lika imponerade som vi är! Det var även jättekul att träffa Dean, Signe, Meimi, Minna och alla andra trevliga administratörer och allmänna Potter-fans.

Apropå Potter så ska Ola och Dean (en av delägarna på sidan) hålla en föreläsning på Kristianstad Bokfestival den 1/9 om just Harry och den magiska världen, och jag ska också delta på mitt lilla sätt, genom att sticka upp några av modellerna ur Alison Hansells bok 'Charmed Knits'. Jag håller som bäst på med små bookscarves (bokmärken) och en alvmössa. Innan vi åkte iväg kom den en jättesändning från YlloTyll med just garner till mitt Potter-projekt. Det var synnerligen blandad kompott och bilder på både garner och det uppstickade kommer vid ett senare tillfälle.

Vi gjorde en massa kul grejor hos Mimmi, bland annat besökte vi Wji Trädgårdar, plockade kantareller och kollade hur mycket en kanna te kan sprida sig i ett TV-rum om man släpper den från 80 cm höjd... Det senare var inte alls avsiktligt från min sida, men jag kan säga att spridningsytan blir tämligen god och tar en kvart att torka upp. Tjocka TV-rumsmattor blir inte torra på en vecka... Mer om dessa äventyr senare, nu är det sängen och ett kapitel i bok sju som gäller!

Inga kommentarer: