fredag 13 juli 2007

En stickig födelsedag

Om någon undrar om det hände något skoj igår, så kan jag meddela att det gjorde det! Jag fyllde nämligen år och ägnade dagen åt att öppna paket, äta bakelse, titta på grisar på Eketorp (en gammal järnåldersborg som numera är en experimentell-arkeologisk lekplats) och ha det allmänt mysigt. Jag fick fina födelsedagspresenter, bland de stickrelaterade kan nämnas stickor från min mamma, "Roliga stickboken" (Rachael Matthews) från Ola och det absolut coolaste: namnband att sy i det jag stickar och syr från Ola. Såhär ser ett namnband ut, isydd i mitt linne...


Ulligt & gulligt av Linda Onsarp

"Roliga stickboken" är faktiskt en riktigt rolig bok, med mönster till stickade skinksmörgåsar, stekta ägg och skosnören. Jag blev riktigt sugen på att försöka mig på att knåpa ihop ett äppelskydd!


Fina födelsedagsblommor från Anna

Som sagt, vi var till Eketorp. Eketorp är som redan nämnt en av Ölands gamla borgar ska inte under några omständigheter förväxlas med Ekerum som är ett tillhåll för golfnördar med rutiga strumpor. (Jepp, jag blir alltid föraktfull när jag tänker på golf, jag har jobbat i ett golfklubbhus en sommar och där fanns de mest bortskämda och överlägsna människor jag mött. Sen må det vara hur kul som helst att jaga en liten vit boll runt ett alldeles för stort område, men vad hjälper det när man är en otrevlig människa?) Eketorp är den enda av Ölands borgar där man gjort en fullständig arkeologisk utgrävning och man har även rekonstruerat borgens utseende från två tider, en när borgen var en befäst bondby och en senare när borgen var en ren befästning. På Eketorp finns även ett litet museum, och de har en massa olika aktiviteter (t ex guidningar, hantverksmässor o dyl.) och en fin liten shop där de säljer medeltida mönster, snabelbägare, rekonstruerade halssmycken och annat smått och gott. Det är alltid lika mysigt att åka dit, så missa det inte ifall ni skulle vara i närheten av Öland. Det är väl värt både en och två omvägar!

Nu är det dags att stänga av datorn och åka in till Kalmar, för Ola ska medverka i radioprogrammet P4 Extra om en timme...

Inga kommentarer: