onsdag 11 juli 2007

Alnwick Castle - very British indeed!

Snacka om besvikelse! Hela dagen har jag gått och tänkt "Tisdagkväll = Morden i Midsomer" och vad händer när jag väl sätter mig ner och slår på TV:n? SVT visar SPORT. Fri-idrott. Hopp med liten boll och kast med större slägga. Jippi. Det må vara Dagens I-landsproblem men varför, svara mig varför får alltid sportfåneprogrammet gå före allt annat i TV? Betalar sportgalningar mer till snigel-i-ögat-Radiotjänst än oss andra? Eller gillar TV-chefen sport? Ola fick lov att trösta mig med kaffe, bullar och ett sen tidigare inköpt avsnitt av "Kommisarie Frost". Nåväl, bullar är gott, Ola är söt och Frost is very British indeed, så jag överlevde detta också... :) Bara för att ladda upp till nästa veckas förmodade Midsomer bjuder jag er nu på en snutt från du-tuben:



Eftersom besök från södern är att vänta inom kort har det även fejats i trädgården idag. Mina dahlior har så mycket bladlöss att nyckelpigorna sitter och smårapar på bladen och inte vill äta fler, men blommorna i sig tycks inte ta särskilt stor skada vad jag kan se. I våras planterade jag två nya rosor (inköpta på Flora Linnéa i Helsingborg), en Balsgårdsros som heter Irma och en engelsk liten sötnos vid namn Alnwick Castle. De är så rara så rara och blommar så fint. Varje blomma är dessutom barnkammare för minst 15 tvestjärtar, så det gäller att vara försiktig när man ska sticka in nosen för att lukta... :)


Alnwick Castle (engelsk ros)


Irma (Balsgårdsros)

Balsgård är en elitplantstation utanför Kristianstad där de bland annat tar fram nya sorters härdiga rosor och äpplen, exempelvis kommer äppelsorterna Alice, Katja och Kim därifrån.

1½ meter ifrån mig har jag nu en liten papperspåse innehållandes två nystan alpacka som inom kort kommer att förvandlas till pulsvärmare. Någonstans mellan kantklippningen av rosrabatten och utrensningen av ca 250 självsådda rosenskäror bläddrade jag även lite i Birgitta Adofssons bok Pulsvärmare. Det svåra är inte att hitta någon fin modell där, problemet är att bestämma sig för vilken man ska sticka! Men, det är ett trevligt problem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen vanu, en blogg? Så kul!! :D

Linda sa...

Inte klokt va? Nu kan du kika över axeln på mitt liv när du vill!